TV: Bästa tipsen när du ska träna inför hinderlopp

Foto: Privat.

Emelie Elmes delar med sig av tio effektiva övningar för dig som ska genomföra ett OCR-lopp.

delningar

Har du anmält dig till ett av alla härliga hinderlopp runt om i landet i år? Kul! Har du funderat på det men inte vågat anmäla dig än? Gör det!

Det är en helt otrolig känsla att springa in i mål och det är inte alls så laddat och läskigt som många tror. Under loppen jag har kört har jag blivit enormt positivt överraskad.

Deltagare som inte känner varandra hjälper ändå varandra vid svåra hinder, hejarrop runt banan som gör att man orkar så mycket mer än under träningen och en helt oslagbart mäktig känsla vid mållinjen som ger så mycket energi att jag vill springa banan igen.

I stora drag behöver du greppstyrka, löpträning, smidighet och spänst. Dessutom behöver du vara orädd. Det sistnämnda kan vara hinder som alla klarar fysiskt men som när du tvekar blir en spärr. Jag försöker att inte tänka så mycket utan bara göra det – om jag tvekar är det kört.

Se Emelie Elmes bästa övningar inför hinderlopp i videon nedan:

Börja med att fundera på vilka av dessa punkter som är dina svagheter och vilka som är dina styrkor. Är du bra på att springa men inte så bra på hängmomenten så är det att hänga du ska fokusera på.

Du kan hänga på gymmet, i gungställningen på lekplatsen eller i en bräda på altanen. Det finns chinsräcken att fästa i dörren hemma för den utan gymkort. Häng mycket! Det kommer du ha en enorm nytta av. Både händer och underarmar behöver tid att vänja sig.

Du blir bra på det du gör. Försök att lägga upp ett träningspass som liknar loppet du ska köra. Är du ute och springer är ett bra alternativ att stanna upp efter ett par hundra meter och köra dips vid en parkbänk, göra några armhävningar, upphopp eller krypa lite och sen springa vidare. Tränar du på gymmet har du alla möjligheter att köra pulsövningar varvat med styrke/smidighets-övningar.

Då hinderbanelopp, eller OCR-lopp som det kallas (obstacle course racing), har många hinder där fokus ligger på greppstyrka och att hänga så visar jag tio alternativ på bra övningar för att träna på just detta.

Stort lycka till! Du fixar det!

Emelie Elmes

FAKTA

FAKTA:

24Sveriges träningsexpert Emelie Elmes jobbar till vardags som säljcoach och medlemsrådgivare på Malkars träningscenter.

Hon är licensierad personlig tränare, gift och har två barn, tre respektive två år gamla.

På Instagramkontot "Familjefys" inspirerar hon sina följare med tips kring träning, kost och motivation. Emelie brinner för effektiv hemmaträning med enkla redskap.

Här hittar du Familjefys!

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar

I samarbete med annonsör

Samarbete med räddningstjänsten ger trygghet i Emmaboda

För den som inte pratar svenska kan räddningstjänstens krav vara svåra att förstå. Därför har myndighetens Amar Hajjouz information på arabiska blivit lyckad.

1 person har reagerat på denna nyheten

1 person har reagerat på denna nyheten