Socialchefen: "Visste inte att det var så stora belopp"

Socialchef Michael Börjesson. - Foto: Faton Pasho

Nuvarande socialchef Michael Börjesson om upphandlingsskandalen i Emmaboda kommun.

1 person har reagerat på denna nyheten

delningar

I slutet på förra veckan kunde 24Emmaboda avslöja en ny upphandlingsskandal i kommunen. Mellan perioden april 2016 till december 2017 har Emmaboda kommun betalat ut 1 588 479 kronor till en lokal restaurang för mat till ett HVB-hem i Emmaboda utan att en offentlig upphandling skett.

När 24Emmaboda nådde nuvarande kommunalråd Johan Jonsson (C) för en kommentar blev han alldeles uppgiven.

– Det är rätt uppseendeväckande. Om kommunen har gjort inköp för cirka 1,6 miljoner kronor på den lokala restaurangen utan avtal eller någon offentlig upphandling så är det uppseendeväckande, sa kommunalrådet och fortsatte.

– Jag blir bara så trött på det här så att jag blir. Jag blir lite sådär jaha. Jag vet inte om jag är sådär jätteförvånad.

När 24Emmaboda når socialchef Michael Börjesson under tisdagen meddelar han att kommunen i dag har en helt annan styrning jämfört med tidigare.

– Dels så köper vi inte mat på det sättet som vi gjorde då och dels har vi en annan styrning. I dag utbildar vi alla chefer som ska ha kunskapen om just offentliga upphandlingar, säger han och fortsätter.

– Under den här perioden som du pratar om var det väldigt turbulent, chefer försvann och ersattes med nya. Det fanns inga tydliga rutiner just då och vi som organisation hade nog en längre kris än flyktingkrisen om man säger så. Sedan har vi självklart med människor att göra. Det finns risk att saker försvinner när det är en så turbulent period.

Här handlar det om 1,6 miljoner kronor som har glömts bort att upphandla. Bör det inte sitta i organisationen oavsett vem som sitter på stolen?

– Det är klart att det ska upphandlas oavsett vem som styr eller vem som sköter det. Kunskapen är grunden i det hela, när det kommer till större summor så ska det upphandlas. Det är klart att sådant här kan hända under en kris men misstaget vi gjorde är att vi inte dokumenterade det och kunde således inte rätta till det i rätt tid, säger Börjesson och fortsätter.

– Vi inlett utbildningar om just upphandlingar där vi ska lyfta kunskapen hos kommunarbetarna. Det är klart att det har varit ett bekymmer innan när det blir så tydligt som i det här fallet och därför har vi tagit tag i det.

De 1,6 miljoner kronorna uppkom efter att personerna i fråga inte gillade maten från den andra leverantören. Hanterar ni även skolor och äldreboenden med liknande önskemål på samma sätt?

– Jag jobbade i kommunen som IFO-chef under den här tiden och när jag minns tillbaka på vad man hörde, för jag var inte insatt i det då, var att maten var annorlunda för dessa individer. Därför började man leta efter det som skulle passa men i regel ska den maten som erbjuds serveras på plats, säger han och fortsätter.

– På våra äldreboenden i dag har vi två matalternativ men det som skedde då på dessa boenden skulle inte ske i dag. Vi skulle inte ha köpt mat på det sättet. Det gjorde inte dessa individer självständiga. Det är där missen gjordes, det var ingen som satte ner foten för att bryta det här. Man skulle ha gjort någonting åt det. Vi skulle aldrig ha serverat mat utan dessa individer skulle ha fått göra inköpen själva.

När insåg ni att det gick åt fel håll, för fakturorna slutade i december 2017.

– Vi märkte av orimligheterna när jag tillträdde som chef under sommaren 2017 och då tänkte vi att vi inte kunde hålla på så här, säger han.

Men visste ni om att summan var så stor då?

– Nej vi visste inte att det var så stora belopp förrän ni begärde ut fakturorna, säger han.

Vad ska ni göra för att undvika liknande händelser i framtiden?

– För mig handlar det här om styrning och ledning. Vi måste vara tydliga med vad vi gör. Vi skapar i dagsläget rutiner i hela kommunen för att undvika liknande händelser. Det ska finnas en tydlighet när kommunen ska göra ett inköp, avslutar han.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar

I samarbete med annonsör

Samarbete med räddningstjänsten ger trygghet i Emmaboda

För den som inte pratar svenska kan räddningstjänstens krav vara svåra att förstå. Därför har myndighetens Amar Hajjouz information på arabiska blivit lyckad.

1 person har reagerat på denna nyheten

1 person har reagerat på denna nyheten