Laddar

Psykologen: ”Bjurbäcksskolan har en del att jobba med”

"Om tio procent av eleverna på en skola inte känner sig trygga, är det tio procent för mycket", det säger psykologen och föreläsaren Christer Olsson, angående mobbningen på Bjurbäcksskolan.

delningar

Christer Olsson är legitimerad psykolog, föreläsare och författare, bland annat till boken ”Verktyg mot mobbning och kränkning”.

Under ett tjugotal år har han åkt runt i landet och föreläst på skolor angående mobbning. Han menar att eleverna som vågade säga i från om mobbningen på Bjurbäcksskolan, har gjort helt rätt, som står upp mot de upprepade kränkningarna.

Det är alldeles lysande, det som de här eleverna gör. Både rektorer och lärare på skolan borde vara tacksamma för att det finns elever som slår larm och engagerar sig i det här, menar han.

Samtidigt anser han att rektorns svar att 90 procent av skolans elever känner sig trygga, inte är tillräckligt.

– Om tio procent av eleverna på en skola inte känner sig trygga, är det tio procent för mycket. Det räcker inte, det är en alldeles för hög siffra.

”Mycket händer på sociala medier och utanför skolan på kvällar och helger och detta ”följer med” in i skolan och blir ett problem här – och så klart händer mycket även under skoltid”, uttryckte rektor Liselotte Viktorsson Samuelsson i sitt svar till 24Emmaboda.se angående elevernas insändare.

– All kränkning som sker på nätet, via sociala medier och som följer med in i skolan och blir ett problem här, har skolan huvudansvaret att utreda. Där gäller nolltolerans, menar Olsson.

Kan en skola bli mobbningsfri? Absolut. Kan en skola bli helt kränkningsfri? Svar nej. Det är likadant på vilken arbetsplats som helst. Det som avgör en skolas kvalitet är om en kränkning tas itu med omedelbart och inte hinner etableras till upprepade kränkningar. Det är då det blir mobbning.

Christer Olsson säger sig inte känna till situationen på Bjurbäcksskolan mer än elevernas insändare och rektorns svar. Men av den informationen han har att tillgå, gör han bedömningen att skolan har en del att jobba med.

– Eleverna tar upp problem med avsaknaden av lärare i korridorerna. Hur ser det ut i omklädningsrummen? En stor del av kränkningarna sker där. Det är i alla fall uppenbart att Bjurbäcksskolan har en del att jobba på, säger Olsson.