Laddar

Instagram avgörande när unga väljer resmål

Att välja destination baserat enbart på hur bra bilderna blir på sociala medier blir allt vanligare.

delningar

Det viktigaste när unga ska välja resmål är inte billig alkohol, kul aktiviteter eller kulturella upplevelser.

Enligt Expedias undersökning är det istället hur Instagram-vänligt resmålet är som spelar störst roll.

Unga mellan 18-34 år brukar undersöka hur bra en destination kommer att se ut på deras Instagramfoton, innan de bokar resan, enligt undersökningen.

Två tredjedelar av de tillfrågade anser till och med att Instagram-vänligheten är den viktigaste faktorn för resmålet.

Enligt Expedia är det också vanligare att män åker till ett resmål enbart baserat på Instagram-vänligheten.

The Independent skriver att så kallade ”social media influencers”, människor som får betalt för att resa till exotiska platser för att publicera avundsvärda bilder, ökar.

Det är framförallt dessa bilder från inflytelserika personer som inspirerar unga att resa, då en av fyra unga bokar resor till en destination efter att ha sett bilden på sociala medier.

Den huvudsakliga anledningen till Instagrambilderna är dock inte att ta en bild på vackra solnedgångar, utan att skapa avundsjuka bland vänner och familj, enligt undersökningen.

Hela 40 procent av männen och 20 procent av kvinnorna erkände att de skulle kunna tänka sig att gå så långt som att publicera fejkade semesterbilder på sociala medier.

Samtidigt blir många besvikna på destinationen, enligt undersökningen. En av fem tillfrågade tyckte att verkligheten inte var lika fantastisk som de hade sett på bilder – särskilt ikoniska landmärken.

Relaterade artiklar