Duon fortsätter kämpa om ett hotell i Boda: "Vi ger aldrig upp"

Efter medborgarförslaget – nu vill de se kommunen agera.

2 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

I slutet av år 2016 skickade duon Björn Nilsson och Dennis Landelius in ett medborgarförslag angående projektet med en "Service spot" i Boda Glasbruk som Emmaboda kommun planerade.

Avsikten var att öppna en servicepunkt innehållande bank, postservice, drivmedel och närbutik. I duons medborgarförslag fanns även ett bruksortshotell.

– Det blev under andra halvåret 2016 känt att kommunen avsatt 700 000 kronor för uppförande av en så kallad servicepunkt som tillväxtmotor i Boda Glasbruk. I anslutning till detta upprättade vi ett medborgarförslag med, säger Björn och fortsätter.

– Reaktionen från kommunen under 2016 var kompakt tystnad. Efter påtryckningar och frågeställning från oss arrangerades ett möte med kommunen. Vid detta möte kom vi överens om att vi skulle hållas fortlöpande informerade. Detta skedde också vid något enstaka tillfälle under 2017. Projektet stannade dock upp då det saknades en kapabel person att skriva en korrekt ansökan om medel från Tillväxtverket. Vi erbjöd oss att hjälpa till med detta men ombads avvakta. 

I ett nytt brev till kommunen vill nu duon skynda på processen och se handling.

– I tillägg till vårt förslag förtjänas att nämnas att såväl Emmaboda som Nybro saknar hotell. Varför inte gå samman över kommungränsen och placera ett sådant vid kommungränsen? Kommunerna gränsar till varandra i Bodaån, vid infarten från riksväg 25 till Boda Glasbruk, säger Björn och fortsätter.

– Vi tror att ett samarbete mellan kommunerna skulle bidra med energi, engagemang och kostnadseffektivitet för att få igång projektet och slutligen uppnå resultat. 

Det har snart gått tre år sedan ni skickade in medborgarförslaget till kommunen – hur känner ni angående den långa processen? 

– Vi kan nog stå ut med att det tar tid, men känner besvikelse över kommunens reaktiva beteende. Om inte vi trycker på händer ingenting. Om vi trycker på får vi svar som kännetecknas av "snart kommer det att hända något" sedan blir det tyst åter igen, säger Björn och fortsätter.

– Detta "bollande" har skett ett antal gånger, varför är obekant. Samtidigt vill vi gärna ha en god kommunikation med kommunen, då vi har ett gemensamt intresse av att, kommunen i allmänhet och Boda Glasbruk i synnerhet, utvecklas positivt.

Tror ni att det blir en servicepunkt i Boda Glasbruk inom den närmaste framtiden? 

– Vi ger aldrig upp, avslutar Björn.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar