Laddar

Butiksdöden: Här är kedjorna som är i kris

Här är kedjorna som lämnar Sverige – och några som är riktigt illa ute.

delningar

Tidigare i veckan kunde vi rapportera om att Teknikmagasinet, som är satt under rekonstruktion, är oroliga över utvecklingen för svenska butiker. Företaget menar att den ökade e-handeln och konkurrensen från asiatiska sajter kan få förödande konsekvenser.

Men det är fler stora butikskedjor som krisar, främst på grund av e-handeln. Svenska Dagbladet skriver att flera välkända modekedjor har problem, däribland klädjätten H&M.

H&M uppvisade katastrofala försäljningssiffror i december och bolagets aktie har sänkts rejält på sistone. Dessutom har företaget meddelat att de kommer att stänga flera fysiska butiker. H&M har dock inga ekonomiska problem och genererar fortfarande stora vinster.

Modekedjan Marc O’Polo lämnar Sverige efter att deras butik i Uppsala gått i konkurs. Där pågår konkursutförsäljning och butiken stänger för gott den 2 februari.

Även butikskedjan Indiska har ekonomiska bekymmer och kommer att stänga tolv olönsamma butiker, enligt sajten Market. Företaget har stora skulder och kämpar efter att ha överlevt två rekonstruktioner.

– Indiska har beslutat att stänga tolv butiker under våren 2018. I tillägg har den tyska verksamheten avslutats. Det är inte klart om den butiken går över i ett franchiseavtal eller om den avslutas helt, säger bolagets PR- och marknadskoordinator Matilda Agné till sajten.

Tidigt i januari sattes varumärket Boomerang i konkurs, men konkursboet köptes av en ny ägare som nyligen tagit över verksamheten.

Under 2017 avvecklade den norska inredningskedjan Nille sin verksamhet i Sverige. Dålig lönsamhet gjorde att kedjan stängde sina 30 butiker i landet

I december valde även sängvaruhuset Sova att stänga tolv butiker på grund av ekonomiska bekymmer.

Varuhuskedjan Åhléns stängde sex varuhus under 2017, och kommer med största sannolikhet att stänga fler under 2018.

– Vi kommer säkert stänga ytterligare varuhus nästa år. Vi utvärderar kontinuerligt baserat på lönsamhet och vi kommer att ha färre varuhus i framtiden. Det är tufft att driva handel och det är extra tufft att driva varuhus, säger Gustaf Öhrn, vd för Åhléns, till SvD.