TV: Swärdh får sparken – Nanne tar över | Nyheter i Emmaboda – 24 timmar om dygnet – Helt gratis
EXTRA

TV: Swärdh får sparken – Nanne tar över

Efter de dåliga resultaten väljer Kalmar FF att sparka Peter Swärdh och ta in en klubbikon. "Väldigt stimulerande", säger Nanne Bergstrand.

Andreas Norinder

Kl.08:58, 13 juni, 2017

På tisdagsmorgonen kallade Kalmar FF till presskonferens. Precis som 24Kalmar hade uppgifter om så var det en förändring på tränarsidan.

Efter den mycket svaga inledningen av Allsvenskan väljer KFF att plocka bort Peter Swärdh som huvudtränare. Istället återvänder KFF-ikonen Nanne Bergstrand.

– Det är klart att det hade varit trevligare att sitta här undra andra förutsättningar, än att någon har fått lämna, säger Nanne.

61-årige Bergstrand har varit KFF-tränare två gånger tidigare, 1998-1999 samt mellan 2003-2013. Höjdpunkten är återkomsten till Allsvenskan och SM-guldet 2008. Nanne vann även Svenska cupen 2007.

Till säsongen 2014 tog Bergstrand över Hammarby IF, som då låg i Superettan. Han förde upp klubben i Allsvenskan men fick sparken efter fjolårets säsong. Kontraktet med Kalmar FF är skrivet på 2,5 år.

– Jag kände mig hemma här rätt så kvickt. Det känns väldigt stimulerande att få jobba med spelargruppen och se vad vi kan skapa, både på kort och lite längre sikt, säger Nanne Bergstrand.

Enligt KFF:s ordförande Mattias Rosenlund så har föreningen tagit fram ”en påse pengar” för att förstärka laget under sommaruppehållet om det anses ”nödvändigt”.

– Vi ska göra allt vi kan för att rädda allsvensk status till 2018. Det får kosta lite i så fall, säger Rosenlund.

Nanne gör sin första träning med laget på onsdagen. Han säger att hans största utmaning är att hitta vilket sätt som KFF ska spela på, för att ”få ut mest av gruppen”.

Mattias Rosenlund var mycket nöjd med rekryteringen och menar att Nanne tillhör Allsvenskan bästa matchcoacher.

Han ger ny energi så att vi kan ta oss igenom hösten. Han har en tydlig struktur som kommer att ge spelarna nytt mod. Att han har skrivit på för 2,5 år är extra glädjande, då blir det långsiktigt också.

Kalmar FF:s styrelse fattade beslutet om tränarbytet på söndagen och på måndagen blev Nanne Bergstrand klar som ny tränare.

– Peter Swärdh har haft ett oerhört tufft utgångsläge med mycket skador. Det är naturligtvis väldigt tråkigt att det blev så här. Han har gjort ett fantastiskt jobb under tiden i KFF, säger Mattias Rosenlund.

Efter tolv omgångar ligger KFF på kvalplats med åtta poäng och enbart två segrar. De svaga resultaten har gjort att Swärdhs framtid har varit väldigt osäker.

Peter Swärdh kom till KFF inför säsongen 2015 när han ersatte Hasse Eklund. Swärdhs kontrakt löper ut vid årskiftet.

24Kalmars livesändning från förmiddagens presskonferens kan du se i repris högst upp i artikeln.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Därför ska du äta kål varje dag

Kål är både billigt, kalorisnålt och fullt av vitaminer. Emelie Elmes tipsar om hur du får in mer kål i vardagen.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.08:53, 21 april, 2018

Kål i alla dess former är inte bara en billig och kalorisnål grönsak. Den innehåller magnesium, kalium och kalcium och är fullproppad med vitaminer.

Den är bra mot inflammationer och sjukdomar och är blodsockersänkande. Med andra ord är kål är en riktig supergrönsak som du borde äta mycket av.

LÄS MER: TV: Så tränar du hela kroppen utomhus

Tycker du att det är svårt att laga god mat med kål? Ofta handlar det om att hitta inspiration. Jag äter massor av kål och i filmen visar jag mina sju favoriter!

Det finns mängder av recept på internet. Titta där eller experimentera fram din egna recept.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Förutom alla ovan nämnda egenskaper de har allihop så har var och en kvaliteter som gör dem extra bra.

Grönkål:
Renar kroppen och förbättrar leverns funktion. Den ser också till att de positiva tarmbakterierna blir fler och hjälper till vid matsmältning och näringsupptag

Vitkål:
Innehåller massor av nyttobakterier som bidrar till en positiv tarmflora.

Rödkål:
Innehåller mycket K-vitamin som bl.a. är bra för immunsystem och blodkärl Den innehåller med sin fina färg samma antioxidant som blåbär.

Brysselkål:
Denna lilla variant är otroligt näringsrik. Den innehåller också svavelämnen som omvandlas till antioxidanter.

Blomkål:
Innehåller mycket fibrer som håller igång tarmrörelserna och är bra för matsmältningen.

Kål är bra för dig på så många sätt. Det är så mycket mer än ett kalorisnålt alternativ. Experimentera mer i köket och ge kålen en given plats på köksbordet!

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Så tränar du hela kroppen utomhus

Emelie Elmes visar 15 övningar som du kan göra helt utan redskap.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:51, 14 april, 2018

Äntligen är den här, solen. Helt plötsligt ser vi grannarna ute i trädgårdarna, löparna i spåren och soldyrkarna i lä bakom husknutarna. Nu upplever många att det är svårt att få till träningen. Den prioriteras bort i allt annat som måste göras.

Personligen så kombinerar jag gymträningen med utomhusträning under vår och sommar. Det finns så otroligt mycket du kan göra med den egna kroppen som redskap.

LÄS MER: TV: Så testar du dina inre magmuskler

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Varva trädgårdsarbetet med korta träningspass eller passa på att köra några övningar när du ändå ska ligga och gassa i solen. Självklart ska du ligga och pressa om det är vad du vill och behöver.

Det jag försöker säga är att om du vill hålla igång träningen under vår och sommar, då har du alla möjligheter i världen.

Träning är en färskvara och om du tar uppehåll nu så får du börja om i augusti igen. Du kanske inte behöver köra lika ofta och lika länge under de varma månaderna?

Släpp pressen på att utvecklas och träna för att underhålla det du byggt upp och kämpat för istället. Tränar du tio minuter i solen idag så är det tio minuter mer än alla dem som inte tränar alls.

I filmen ser du 15 övningar som är ständigt återkommande på mina utomhuspass. Hoppas du hittar din morot att hålla igång träningen året runt!

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Klurig rad väntar på Stryktipset – 13 miljoner i jackpot

Här är ett par överraskande rekar i jakten på miljonerna under lördagens omgång.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.11:01, 13 april, 2018

I SAMARBETE MED TIPSARENAN

Svår kupong med 13 miljoner i jackpot!
På Tipsarenan.se hittar du fler starka speltips och rekar.

  1. Tottenham – Manchester City (1)
    Veckans spik. City har rejäl baksmälla.
  2. Burnley – Leicester (1,X)
    Burnley i hälarna på självaste Arsenal förlorar inte här.
  3. Crystal Palace – Brighton (1,2)
    Palace innebär nästan alltid rally.
  4. Huddersfield – Watford (1,2)
    Hudds behöver verkligen vinna men är inte att lita på.
  5. Liverpool – Bournemouth (X,2)
    Favorit i fara på grund av CL-fokus. Vi går all-in med X2.
  6. Swansea – Everton (1)
    Swansea grym hemmastatistik. Everton imponerar inte.
  7. Middlesbrough – Bristol City (2)
    Ren feeling för ett Bristol på väg uppåt.
  8. Norwich – Cardiff (1)
    Enkelt, Cardiff nere i panikgropen, orkar inte detta heller.
  9. Barnsley – Bolton (1,X)
    Bottenkrig då väger hemmaplan extra tungt.
  10. Nottingham – Ipswich (1,2)
    Svår match, vi gamblar rätt ut.
  11. Queens PR – Preston (1,X)
    QPR flera starka hemmamatcher på rad nu.
  12. Reading – Sunderland (X)
    Sönderland krigar fram en poäng.
  13. Häcken – Dalkurd (X2)
    Häcken med av 2 avstängningar senast mot BP lyckas inte slå hål på ett Dalkurd som älskar underlaget. 

annons tipsarenan

I SAMARBETE MED TIPSARENAN

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Så testar du dina inre magmuskler

Starka magmuskler har du stor nytta av i vardagen.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.08:37, 7 april, 2018

De flesta har koll på att det är viktigt att vara stark i den inre muskulaturen. Stark magmuskulatur är bra för hållningen och skyddar ryggen. Den håller även upp den yttre muskulaturen och gör magen plattare.

Det är däremot inte så många som har koll på hur man kan testa den. Det är tyvärr väldigt vanligt att träna magen utan att egentligen ha kontakt med den inre muskulaturen.

LÄS MER: TV: Kostskola – så äter du rätt under påsken

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Lägg fokus på detta och jag lovar dig att du kommer känna skillnad. Jag ska försöka guida dig till att kunna se om du har aktivering i alla fyra lager.

Ja! Så många lager är det. Vi har de raka synliga (M.Rectus abdominis) de sneda (M.Externus abdominis och M.Internus abdominis) och slutligen den innersta stabiliserande muskulaturen (M.Transversus abdominis).

För att vara säker på att alla lager är aktiverade brukar jag känna på två ställen. Se filmen!

Steg 1 är att hitta spänningen när du är stilla. Testa detta liggande på rygg, på sidan, sittande och stående. När du känner att du behärskar detta kan du gå vidare till steg 2 som blir att hålla denna aktivering när du rör dig.

Börja smått och stärk magen inifrån och ut! En stark inre muskulatur kommer du ha nytta av i både träningen och vardagslivet.

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Kostskola – så äter du rätt under påsken

24Sveriges skribent Emelie Elmes går igenom grunderna till en välbalanserad kost.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.10:49, 30 mars, 2018

Det pratas mycket om vad vi ska äta och inte. Det går trender i olika dieter och det finns oändligt många varianterna att välja på.

Jag tänker så här. Kroppen behöver bra mat för att fungera optimalt. Hjärnan behöver bränsle för att tänka och för att kunna lära sig nya saker. Ge kroppen bra energi för att den är värd det. Se till att nyttig mat och god mat blir samma sak genom att spendera tid i köket.

LÄS MER: TV: Gymskola – häng med i gymsnacket

Så här lagom till chokladäggen och påskmaten så tänkte jag lära dig några grunder inom kost och näring!

Lär dig hur koppen fungerar och vad den behöver och du har kommit en lång bit på vägen.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Kolhydrater – samlingsnamn för stärkelser, socker och kostfibrer

Glykemiskt index (GI) – ett sätt att mäta hur ett livsmedel påverkar blodsockernivån

Insulin – ett hormon som tillverkas i bukspottskörteln. Detta utsöndras som ett svar på förhöjda nivåer av glukos (socker) i blodet

Långsamma kolhydrater (kolhydrater med lågt GI) – tas upp långsamt i kroppen.

Då glukoshalten stiger långsamt kommer insulinet slås på i ett lugnare tempo och blodsockret hålls på en jämn nivå (se exempel på film)

Snabba kolhydrater (kolhydrater med högt GI) – tas upp snabbt i kroppen, glukoshalten ökar vilket medför att kroppen slår på insulin. Cellerna tar upp glukos och lagrar socker i cellerna vilket leder till att blodsockret sänks. (se exempel på film)

Fett – energigivande näringsämne som bland annat lagrar energi. Fett brukar delas upp i enkelomättat/fleromättat och mättat fett. (se exempel på film)

Proteiner – kroppens byggstenar, bygger upp och reparerar muskelmassa, celler och vävnader. (se exempel på film)

Fibrer – kolhydrater som inte kan brytas ner (spjälkas). De når alltså tjocktarmen utan att avge energi. Bra för bl.a. tarmarnas funktion, motverkar infektioner och ökar mättnadskänsla. (se exempel på film)

Vitaminer – organiska, livsviktiga näringsämnen som måste tillföras via födan.

Basalomsättning – uttryck för hur mycket energi du gör av med i vila

Aminosyror – beståndsdelar som bygger upp proteinerna i kroppen

Essentiella aminosyror – aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv, dessa är livsviktiga att få i sig

Negativ energibalans – när energiförbrukningen är högre än energiintaget

Positiv energibalans – när energiförbrukningen är lägre än energiintaget

Slutligen. Var inte för hård mot dig själv. Äter du 35 mål i veckan och 3 av dem målen blir mindre bra är det inte hela världen. Är det däremot 20 måltider som inte blir bra behöver du kanske tänka om?

Det är rutinerna som är viktiga och inte undantagen. Ät gott och ta hand om dig själv och din kropp. Det går att göra båda!

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng