Så många anställda är nöjda med chefen | Nyheter i Emmaboda – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Så många anställda är nöjda med chefen

Chefer betygsatta – så många gillar sin arbetsgivare.

Matilda Larsson

Kl.07:16, 27 april, 2018

Så många anställda är nöjda med chefen
Pressbild: Blocket jobb.

Intresset för att bli chef är stort bland yrkesverksamma i Sverige.

En av tre yrkesverksamma svenskar skulle vilja bli chef om de fick möjligheten. Den främsta drivkraften till att vilja bli chef är att kunna använda sitt teams kompetens bättre.

Samtidigt är det fler kvinnor än män som svarar att de aldrig skulle vilja ta på sig en chefsroll. Det visar en ny sifoundersökning beställd av Blocket Jobb.

Undersökningen visar att den främsta anledningen till att vilja bli chef är att man vill kunna använda sitt teams kompetens bättre. Det svarar mer än fyra av tio.

Den minst förekommande anledningen till att vilja bli chef är att få bestämma eller ha mer makt, som fem procent svarar. Högre lön visar sig inte heller vara ett viktigt incitament, endast nio procent svarar att man vill bli chef för att få högre lön.

Bland kvinnor är den främsta anledningen till att vilja bli chef att man vill utveckla andra, 37 procent, och bland män är den främsta anledningen att man vill kunna använda sitt teams kompetens bättre, 43 procent.

– Chefskap är eftertraktat och för många en drömroll. Det är tydligt hur viktigt det är för många att kollegornas kompetens tas till vara på bästa sätt. Undersökningens resultat indikerar att många upplever att kompetensen inte tas tillvara fullt ut idag. Detta är något vi hoppas nuvarande chefer tar till sig och skapar en arbetsplats där alla medarbetare får utlopp för sina färdigheter och teamet får verktyg för att utvecklas tillsammans, säger Anna Bergius, affärsområdeschef på Blocket Jobb.

Samtidigt som det generella intresset för att bli chef är stort, svarar 35 procent av alla kvinnor att man aldrig skulle vilja bli chef, jämfört med 27 procent av männen.

Man kan även se skillnader mellan olika åldrar. Bland de yngsta yrkesverksamma i åldersgruppen 16-29 år svarar över hälften att man skulle vilja bli chef om man fick möjligheten. I åldersgruppen 50-64 år är intresset för en chefsroll inte lika stort – hela 39 procent svarar att man aldrig skulle kunna tänka sig att bli chef.

När de yrkesverksamma själva får sätta betyg på sina chefer ger 44 procent sin chef ett högt betyg medan en av tio chefer får bottenbetyg. Snittbetyget för cheferna är 6,8 på en skala från 1 till 10. De allra flesta ger sin chef 8 i betyg.

Det finns också skillnader i kön som visar att svenska män är mer missnöjda med sina chefer än kvinnor, enligt undersökningen.

– Det är kul att se att chefer i Sverige får höga betyg av sina medarbetare. En bra chef kan också tänkas inspirera många anställda till att själva vilja bli chef, avslutar Anna Bergius.

Snittbetyg för chefer där du bor:

ska%cc%88rmavbild-2018-04-25-kl-11-00-46

Källa: Blocket Jobb.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

App ska få unga att börja jobba hos grannen

"Många hushåll kämpar för att få tiden att räcka till och samtidigt finns det duktiga ungdomar precis över gatan".

Matilda Larsson

Kl.15:26, 23 maj, 2018

App ska få unga att börja jobba hos grannen
Jacob Rudbäck, grundare och vd på Yepstr. Foto: Yepstr.

I en studie med över 200 HR-chefer så säger åtta av tio att svenska ungdomar är tillräckligt utbildade men helt saknar arbetslivserfarenhet.

Frågar man istället ungdomarna så säger nio av tio att det är avsaknaden av arbetslivserfarenhet som gör att de inte får något jobb.

Enligt Sveriges kommuner och landsting tredubblas chanserna till ett arbete efter gymnasiet om personen har haft ett extrajobb under studietiden. Samtidigt har antalet unga som extrajobbar vid sidan av studierna halverats under det senaste decenniet.

Nu vill man på ett nytt sätt hitta unga mellan 15-21 år som vill jobba.

Yepstr, en app-baserad tjänst som tidigare testats i Stockholm, lanseras i hela Sverige i dag, den 20 maj 2018, och kopplar ihop arbetssugna ungdomar med privatpersoner som behöver enklare sysslor utförda.

Uppgifterna varierar, från gräsklippning till barnvakt, läxhjälp eller biltvätt, enligt företaget.

– Många hushåll kämpar för att få tiden att räcka till och samtidigt finns det duktiga ungdomar precis över gatan som vill jobba. Vi gör det tryggt och enkelt för dem att träffas, säger Jacob Rudbäck, vd och grundare av Yepstr.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Postnords tvärvändning – Kina-avgiften slopas

Snart slopas avgiften på paketen från Kina.

Hanna Södergren

Kl.16:04, 21 maj, 2018

Postnords tvärvändning – Kina-avgiften slopas
Postnord har haft mindre att göra sen administrationsavgiften infördes. Foto: Matilda Larsson, Postnord/Kalle von Hausswolff

Första mars i år kom beslutet att Postnord ändrade reglerna för utländska paket. Köper man varor från Kina eller andra länder utanför EU tillkommer det en administrationsavgift på 75 kronor. Detta för att säkra upp momsen.

De flesta paketen var från lågprissajter som till exempel Wish och Ali express. Idag är antalet paket som kommer från Kina knappt tiondel jämfört med förra hösten.

Men nu knappt tre månader senare kommer avgiften att försvinna från lågprissajterna. Bakgrunden tros vara det stora intresset bland svenskarna att just handla på lågprissajterna. Postnord ska ha drivit förhandlingar med företag i Kina så att företagen kan komma att ha hand om momsen direkt vid beställningarna.

– Allt är klart. Postnord har även varit i kontakt med fler aktörer om liknande lösningar, säger en källa till Breakit.

Hur låg avgiften kommer att bli återstår att se, men lägre lär den bli.

– Avgiften kommer att vara avsevärt lägre än de 75 kronorna vi har i dag. Men en avgift måste vi ta eftersom vi fortfarande måste ta betalt för arbetsinsatsen vi måste göra. När avgiften kommer att slopas är inte bestämt än. Det återstår några pusselbitar i den praktiska lösningen innan vi är helt färdiga, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord till Aftonbladet.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Håkan lurades på 140 000 – såg på när kontot länsades

Bedragaren slog till mot Håkan Bosäter: "Finns flera saker som borde fungera".

Robin Östberg

Kl.13:47, 21 maj, 2018

Håkan lurades på 140 000 – såg på när kontot länsades
Foto: Mostphotos.

En av de utsatta för ”bluffmetoden” är Håkan Bosäter som trodde att han blev uppringd av Nordea. På uppmaning slog han in sina bankuppgifter och gjorde då upptäckten att det dragits 5 000 kronor kronor från hans sparkonto. När Bosäter väntade på Nordeas kundtjänst kunde han se hur bedragaren flyttade pengar från hans kapitalkonto till lönekontot. Innan kontot hunnit spärras hade han blivit av med 140 000 kronor.

– För mig är det viktigt att framhålla att det finns flera saker som borde fungera annorlunda, säger Håkan Bosäter till Expressen.

Håkan hade blivit utsatt för en bedrägerivariant som kallas spoofing. I korta drag är det som sker att det ser ut som bedragaren ringer från banken och påstår att det pågår en misstänkt transaktionen. För att stoppa detta uppmanas kunden identifiera sig via mobilt bank-id. Bedragaren kan då logga in och få tillgång till kundens samtliga konton.

I de flesta fall ersätter banken inte kunder som utsatts för spoofing, då kunderna använt bank-id för att öppna sina konton anses de av bankerna varit ”grovt oaktsamma”

ARN, Allmänna reklamationsnämnden, prövar nu för första gången sex ärenden där personer som utsatts för spoofing vill få tillbaka sin pengar.

Cecilia Blomqvist på Konsumenternas bank- och finansbyrå, menar att då kunderna är övertygade om att de blivit kontaktad av sin bank är frågan om det verkligen kan anses ha agerat oaktsamt. Vidare menar hon att det beslut ARN fattar i dessa ärenden kan få stor betydelse framöver.

– ARN:s beslut är inte bindande för bankerna, men bankerna brukar alltid följa ARN:s riktlinjer, säger hon till tidningen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Enorm prisökning på glass – här är anledningen

Här är glassfavoriten som har ökat mest i pris.

Matilda Larsson

Kl.13:56, 19 maj, 2018

Enorm prisökning på glass – här är anledningen
Genrebild: Pxhere.

Under sommaren är glass ett måste för många.

Den som har varit uppmärksam har dock märkt att glassen tycks ha blivit dyrare genom åren.

Det stämmer – på tjugo år har till exempel en Daimglass blivit 78 procent dyrare, vilket Di först rapporterade.

År 1998 kostade en Daimglass 14 kronor styck, i dag har priset gått upp till 25 kronor. Bland annat glassföretaget Sia har höjt sina priser med tio procent bara det senaste året.

Enligt Rolf Frid, vd på Sia, är det råvarorna som påverkar priset mest.

–Vi höjer när råvarupriserna går upp. Gräddpriset har gått upp 35 procent i år i jämförelse med föregående år, säger han till Di.

Det är dock inte bara grädden som har gjort våra plånböcker tommare. Även priset på vanilj har ökat, under en längre tid. Cyklonen Enawo som ödelade stora delar av vaniljodlingen på Madagaskar förra året, har lett till brist på äkta vanilj.

Tack vare långa kontrakt som många glassföretag har med sina vaniljleverantörer, har det dock kortsiktigt inte en lika stor prispåverkan enligt Rolf Frid.

Kostnaden kan dock bli mer synlig för nya glassleverantörer.

– Om man i dag vill gå från arom till äkta vanilj i förpackning så går det nästan inte att köpa över huvud taget. Vi har ju jobbat med äkta vanilj under lång tid, så vi är vana, säger Rolf Frid till Di.

Det finns dock positiva nyheter – den glass som har gått upp minst i pris är den klassiska isglassen Piggelin, som bara har haft en prisökning på två kronor de senaste 20 åren.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Matjätte skrotar papperskvitton – vill bli första digitala kedjan

"Initiativet är efterlängtat och fördelarna är många", säger Mats Axellie, it-chef på Hemköp.

Matilda Larsson

Kl.08:09, 16 maj, 2018

Matjätte skrotar papperskvitton – vill bli första digitala kedjan
Genrebild: Pixabay.

Digitaliseringen ökar mer och mer – inte minst inom handeln.

Nu vill matjätten Hemköp bli den första stora kedjan att införa digitala kvitton istället för papperskvitton. Det skriver livsmedelskedjan i ett pressmeddelande.

Orsaken ska vara att företaget har upplevt att efterfrågan på digitala kvitton är stor efter en Sifo-undersökning som Hemköp genomfört, samtidigt som man räknar med att det kommer att innebära en kraftigt minskad mängd utgifter och samtidigt minska nedskräpning och skogsskövling.

Enligt undersökningen är det främst yngre och medelålders kunder som är positiva till den digitala förändringen, där framkommer också att endast en procent av kunderna sparar sitt kvitto.

I åldern 65–79 år sparar istället var tionde kund kvittot.

Totalt sett är det 190 Hemköpsbutiker som ska införa digitala kvitton. Inledningsvis är det dock bara en förmån för bonuskunder hos Hemköp, med 1,5 miljoner medlemmar.

– Initiativet är efterlängtat och fördelarna är många för både kunder och medarbetare. Vi uppmuntrar våra kunder att välja kvittot digitalt så spar vi även på jordens alla träd, säger Mats Axellie, it-chef på Hemköp.

Det dröjer dock innan handeln blir helt digital. Möjligheten att få kvittot i pappersform kommer fortfarande att finnas kvar, enligt företaget.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng