TV: Så kammar du hem miljonerna i helgen | Nyheter i Emmaboda – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

TV: Så kammar du hem miljonerna i helgen

Sugen på att ta ledigt ett halvår? I så fall kan Tipsarenans förslag till helgens stryktips vara rätt att ta rygg på. De tror nämligen att de har rätta raden för att kamma hem miljonerna.

Kim Ahlqvist

Kl.12:56, 15 december, 2017

Nytt Stryktips med 13 miljoner i jackpott. Synnerligen svårlösta matcher i hela Championship, stort lycka till med dina rader!

TipsArenan hittar du många fler speltips.

1.     Manchester City – Tottenham (1)

Spik. City outstanding, vinner kanske bara med uddamålet här men vinner och vinner och vinner.

2.     Arsenal – Newcastle (1,X)

Viss favorit i fara. Arsenal såg inte bra ut senast mot West Ham (0-0) och det får räcka som argument för garderingen.

3.     Brighton – Burnley (X,2)

Burnley fortsätter uppåt i tabellen trots att det ser lite sådär ut oftast. Vi vågar inte ta någon annan halvgardering.

4.     Chelsea – Southampton (1)

Bortalaget brakade ihop hemma mot Leicester senast, i och för sig är Leicester riktigt bra nu men så får det inte se ut. Chelsea vinner.

5.     Stoke – West Ham (2)

West Ham kunde vunnit mot Arsenal senast. Vi såg hopp och hunger, stackars Stoke tror vi.

6.     Watford – Huddersfield (1,X)

Förvisso har bortalaget en förskräcklig bortastatistik men Watford kan ju inte hålla kvar spelarna på planen längre. Favorit i fara!

7.     Birmingham – Queens PR (X,2)

Ångestmöte grande och krysset är första valet av tecken. Faktum är att tvåan kommer före ettan i vår bok. Men svårt värre!

8.      Bristol C – Nottingham (1)

Nottingham spelar bättre borta än hemma men vad gäller formkurva så vinner Bristol alla dagar i veckan. Vi spikar!

9.      Derby – Aston Villa (1)

En av alla svåra CC-matcher på kupongen, Derby grym form, vi chansspikar.

10.   Leeds – Norwich (1,X)

Svensken gillar att strecka Leeds, vi är inte bättre, tippar 1X men med stort darr.

11.   Millwall – Middlesbrough (1,2)

Hemma på The Den sköter sig Millwall alltid rätt bra. Ettan ska med och för vår del även tvåan.

12.   Preston – Sheffield U (1,2)

Bättre form för hemmalaget. Sheffield endast 1 oavgjord på 21 matcher denna höst. Given 1,2.

13.  Sunderland – Fulham (2)

Ett fall framåt för Sunderland senast mot Wolves (0-0) men hemma har man ännu inte vunnit i år, inte nu heller. Vi chansspikar tvåan!

annons-tipsarenan

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Därför ska du äta kål varje dag

Kål är både billigt, kalorisnålt och fullt av vitaminer. Emelie Elmes tipsar om hur du får in mer kål i vardagen.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.08:53, 21 april, 2018

Kål i alla dess former är inte bara en billig och kalorisnål grönsak. Den innehåller magnesium, kalium och kalcium och är fullproppad med vitaminer.

Den är bra mot inflammationer och sjukdomar och är blodsockersänkande. Med andra ord är kål är en riktig supergrönsak som du borde äta mycket av.

LÄS MER: TV: Så tränar du hela kroppen utomhus

Tycker du att det är svårt att laga god mat med kål? Ofta handlar det om att hitta inspiration. Jag äter massor av kål och i filmen visar jag mina sju favoriter!

Det finns mängder av recept på internet. Titta där eller experimentera fram din egna recept.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Förutom alla ovan nämnda egenskaper de har allihop så har var och en kvaliteter som gör dem extra bra.

Grönkål:
Renar kroppen och förbättrar leverns funktion. Den ser också till att de positiva tarmbakterierna blir fler och hjälper till vid matsmältning och näringsupptag

Vitkål:
Innehåller massor av nyttobakterier som bidrar till en positiv tarmflora.

Rödkål:
Innehåller mycket K-vitamin som bl.a. är bra för immunsystem och blodkärl Den innehåller med sin fina färg samma antioxidant som blåbär.

Brysselkål:
Denna lilla variant är otroligt näringsrik. Den innehåller också svavelämnen som omvandlas till antioxidanter.

Blomkål:
Innehåller mycket fibrer som håller igång tarmrörelserna och är bra för matsmältningen.

Kål är bra för dig på så många sätt. Det är så mycket mer än ett kalorisnålt alternativ. Experimentera mer i köket och ge kålen en given plats på köksbordet!

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Så tränar du hela kroppen utomhus

Emelie Elmes visar 15 övningar som du kan göra helt utan redskap.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:51, 14 april, 2018

Äntligen är den här, solen. Helt plötsligt ser vi grannarna ute i trädgårdarna, löparna i spåren och soldyrkarna i lä bakom husknutarna. Nu upplever många att det är svårt att få till träningen. Den prioriteras bort i allt annat som måste göras.

Personligen så kombinerar jag gymträningen med utomhusträning under vår och sommar. Det finns så otroligt mycket du kan göra med den egna kroppen som redskap.

LÄS MER: TV: Så testar du dina inre magmuskler

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Varva trädgårdsarbetet med korta träningspass eller passa på att köra några övningar när du ändå ska ligga och gassa i solen. Självklart ska du ligga och pressa om det är vad du vill och behöver.

Det jag försöker säga är att om du vill hålla igång träningen under vår och sommar, då har du alla möjligheter i världen.

Träning är en färskvara och om du tar uppehåll nu så får du börja om i augusti igen. Du kanske inte behöver köra lika ofta och lika länge under de varma månaderna?

Släpp pressen på att utvecklas och träna för att underhålla det du byggt upp och kämpat för istället. Tränar du tio minuter i solen idag så är det tio minuter mer än alla dem som inte tränar alls.

I filmen ser du 15 övningar som är ständigt återkommande på mina utomhuspass. Hoppas du hittar din morot att hålla igång träningen året runt!

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Klurig rad väntar på Stryktipset – 13 miljoner i jackpot

Här är ett par överraskande rekar i jakten på miljonerna under lördagens omgång.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.11:01, 13 april, 2018

I SAMARBETE MED TIPSARENAN

Svår kupong med 13 miljoner i jackpot!
På Tipsarenan.se hittar du fler starka speltips och rekar.

  1. Tottenham – Manchester City (1)
    Veckans spik. City har rejäl baksmälla.
  2. Burnley – Leicester (1,X)
    Burnley i hälarna på självaste Arsenal förlorar inte här.
  3. Crystal Palace – Brighton (1,2)
    Palace innebär nästan alltid rally.
  4. Huddersfield – Watford (1,2)
    Hudds behöver verkligen vinna men är inte att lita på.
  5. Liverpool – Bournemouth (X,2)
    Favorit i fara på grund av CL-fokus. Vi går all-in med X2.
  6. Swansea – Everton (1)
    Swansea grym hemmastatistik. Everton imponerar inte.
  7. Middlesbrough – Bristol City (2)
    Ren feeling för ett Bristol på väg uppåt.
  8. Norwich – Cardiff (1)
    Enkelt, Cardiff nere i panikgropen, orkar inte detta heller.
  9. Barnsley – Bolton (1,X)
    Bottenkrig då väger hemmaplan extra tungt.
  10. Nottingham – Ipswich (1,2)
    Svår match, vi gamblar rätt ut.
  11. Queens PR – Preston (1,X)
    QPR flera starka hemmamatcher på rad nu.
  12. Reading – Sunderland (X)
    Sönderland krigar fram en poäng.
  13. Häcken – Dalkurd (X2)
    Häcken med av 2 avstängningar senast mot BP lyckas inte slå hål på ett Dalkurd som älskar underlaget. 

annons tipsarenan

I SAMARBETE MED TIPSARENAN

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Så testar du dina inre magmuskler

Starka magmuskler har du stor nytta av i vardagen.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.08:37, 7 april, 2018

De flesta har koll på att det är viktigt att vara stark i den inre muskulaturen. Stark magmuskulatur är bra för hållningen och skyddar ryggen. Den håller även upp den yttre muskulaturen och gör magen plattare.

Det är däremot inte så många som har koll på hur man kan testa den. Det är tyvärr väldigt vanligt att träna magen utan att egentligen ha kontakt med den inre muskulaturen.

LÄS MER: TV: Kostskola – så äter du rätt under påsken

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Lägg fokus på detta och jag lovar dig att du kommer känna skillnad. Jag ska försöka guida dig till att kunna se om du har aktivering i alla fyra lager.

Ja! Så många lager är det. Vi har de raka synliga (M.Rectus abdominis) de sneda (M.Externus abdominis och M.Internus abdominis) och slutligen den innersta stabiliserande muskulaturen (M.Transversus abdominis).

För att vara säker på att alla lager är aktiverade brukar jag känna på två ställen. Se filmen!

Steg 1 är att hitta spänningen när du är stilla. Testa detta liggande på rygg, på sidan, sittande och stående. När du känner att du behärskar detta kan du gå vidare till steg 2 som blir att hålla denna aktivering när du rör dig.

Börja smått och stärk magen inifrån och ut! En stark inre muskulatur kommer du ha nytta av i både träningen och vardagslivet.

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Kostskola – så äter du rätt under påsken

24Sveriges skribent Emelie Elmes går igenom grunderna till en välbalanserad kost.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.10:49, 30 mars, 2018

Det pratas mycket om vad vi ska äta och inte. Det går trender i olika dieter och det finns oändligt många varianterna att välja på.

Jag tänker så här. Kroppen behöver bra mat för att fungera optimalt. Hjärnan behöver bränsle för att tänka och för att kunna lära sig nya saker. Ge kroppen bra energi för att den är värd det. Se till att nyttig mat och god mat blir samma sak genom att spendera tid i köket.

LÄS MER: TV: Gymskola – häng med i gymsnacket

Så här lagom till chokladäggen och påskmaten så tänkte jag lära dig några grunder inom kost och näring!

Lär dig hur koppen fungerar och vad den behöver och du har kommit en lång bit på vägen.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Kolhydrater – samlingsnamn för stärkelser, socker och kostfibrer

Glykemiskt index (GI) – ett sätt att mäta hur ett livsmedel påverkar blodsockernivån

Insulin – ett hormon som tillverkas i bukspottskörteln. Detta utsöndras som ett svar på förhöjda nivåer av glukos (socker) i blodet

Långsamma kolhydrater (kolhydrater med lågt GI) – tas upp långsamt i kroppen.

Då glukoshalten stiger långsamt kommer insulinet slås på i ett lugnare tempo och blodsockret hålls på en jämn nivå (se exempel på film)

Snabba kolhydrater (kolhydrater med högt GI) – tas upp snabbt i kroppen, glukoshalten ökar vilket medför att kroppen slår på insulin. Cellerna tar upp glukos och lagrar socker i cellerna vilket leder till att blodsockret sänks. (se exempel på film)

Fett – energigivande näringsämne som bland annat lagrar energi. Fett brukar delas upp i enkelomättat/fleromättat och mättat fett. (se exempel på film)

Proteiner – kroppens byggstenar, bygger upp och reparerar muskelmassa, celler och vävnader. (se exempel på film)

Fibrer – kolhydrater som inte kan brytas ner (spjälkas). De når alltså tjocktarmen utan att avge energi. Bra för bl.a. tarmarnas funktion, motverkar infektioner och ökar mättnadskänsla. (se exempel på film)

Vitaminer – organiska, livsviktiga näringsämnen som måste tillföras via födan.

Basalomsättning – uttryck för hur mycket energi du gör av med i vila

Aminosyror – beståndsdelar som bygger upp proteinerna i kroppen

Essentiella aminosyror – aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv, dessa är livsviktiga att få i sig

Negativ energibalans – när energiförbrukningen är högre än energiintaget

Positiv energibalans – när energiförbrukningen är lägre än energiintaget

Slutligen. Var inte för hård mot dig själv. Äter du 35 mål i veckan och 3 av dem målen blir mindre bra är det inte hela världen. Är det däremot 20 måltider som inte blir bra behöver du kanske tänka om?

Det är rutinerna som är viktiga och inte undantagen. Ät gott och ta hand om dig själv och din kropp. Det går att göra båda!

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng