Kalmar län utmanar staten: ”Gör det möjligt att skapa en infrastruktur som fungerar”

Nu kräver man direktförhandlingar om järnvägen i Kalmar län.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.15:14, 5 december, 2017

Kalmar län utmanar staten: ”Gör det möjligt att skapa en infrastruktur som fungerar”
Foto: Pixabay

Kalmar landsting, regionförbundet och länets kommuner lämnar nu, tillsammans med en rad företag i länet, ett gemensamt remissyttrande på den nationella transportplanen.

– Vi har haft en omfattande dialog i länet under hösten. Tillsammans formerar sig nu länets kommuner, landstinget och större företag i en historisk och kraftfull mobilisering för ökade infrastruktursatsningar i Kalmar län, säger regionförbundets ordförande Ulf Nilsson (S), i ett pressmeddelande.

– I vårt gemensamma yttrande begär vi att regeringen ger Trafikverket i uppdrag att direktförhandla med Kalmar län för att ta fram en samlad plan när det gäller järnvägen i länet. Från regionens sida är vi beredda att med egna medel bidra till medfinansiering så att en lösning blir möjlig, säger Anders Henriksson (S), ordförande i landstingsstyrelsen.

I yttrandet riktar länet kritik mot den nationella transportplanen där det över huvud taget inte finns några namngivna satsningar på länets järnvägar, varken Kust-till-kust-banan, Stångådalsbanan eller Tjustbanan.

– Ökat tillgänglighet och bättre transportmöjligheter är den viktigaste tillväxtfrågan för Kalmar län, det gäller för både kompetens och gods, säger Harald Hjalmarsson (M), regionförbundets vice ordförande.

– Ska hela Kalmar län kunna utvecklas måste satsningar göras framförallt på järnvägen. Inga sådana satsningar finns i förslaget till transportplan. Nu utmanar vi från Kalmar län gemensamt staten att göra det möjligt att skapa en infrastruktur som fungerar, säger Christer Jonsson, (C) vice ordförande i landstingsstyrelsen.

När det gäller Kust-till-kust-banan bör hela sträckan på sikt ha dubbelspår både för att öka hastigheten och ge plats för såväl regional- som storregional tågtrafik. Banan står för en viktig dagpendling Kalmar-Växjö och är en viktig länk mellan Kalmar och Göteborg och via Alvesta också till Köpenhamn-Kastrup.

Både Stångådalsbanan och Tjustbanan är oelektrifierade. För att på sikt korta restiden Kalmar-Linköping till två timmar och Västervik-Linköping till en timme behövs kraftfulla investeringar.

I remissyttrandet tar man även upp den framtida höghastighetsbanan och att det behövs en anslutning till Linköpings station för Stångådals- och Tjustbanan. Och en östlig dragning av höghastighetsbanan med anslutning för Kust-till-kust-banan vid ett stopp i Växjö/Alvesta förespråkas.

Den 6 december tar landstingsstyrelsen det formella beslutet om yttrandet. Regionförbundets styrelse fattar motsvarande beslut den 7 december.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Klass 1-varning utfärdad – mer snö på ingång

SMHI gick på måndagskvällen ut med en varning för Kalmar län.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.19:59, 11 december, 2017

Klass 1-varning utfärdad – mer snö på ingång
Foto: Arkiv.

Efter söndagens kraftiga snöfall över sydöstra Småland är nu nästa nederbördsområde på väg in. Vid 19.30-tiden på måndagskvällen gick SMHI ut med en klass 1-varning för snöfall för Kalmar län utom Öland.

”Från natt till tisdag till tisdag förmiddag snöfall som främst i nordvästra delen kan ge omkring 5 centimeter, lokalt upp mot 10 centimeter”, skriver SMHI.

LÄS MER: Experten: ”Så rustar du din bil för kylan”

I Kalmarområdet förväntas temperaturen ligga strax över nollstrecket vilket innebär att nederbörden kan komma i form av regn i stället för snö.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Biljettrekord för Emmabodafestivalen: ”All time high”

Högt tryck på biljettsläpp.

Axel Brantemo

Axel Brantemo

Kl.19:20, 11 december, 2017

Biljettrekord för Emmabodafestivalen: ”All time high”
Foto: Arkivbild.

Det var den sjunde december som Emmabodafestivalen släppte de första biljetterna till nästa års festival– och det var högt tryck, trots att varken ”Emmabodafestivalen 3.0” fått någon förklaring eller har några artistbokningar offentliggjorts.

– Vi är hemskt glada över att ha nått all time high! Med ett biljettrekord i ryggen så kommer vi göra 3.0 fetare än någonsin, skriver festivalen på Facebook.

I ett inlägg på Facebook tackar Emmabodafestivalen för rekordförsäljningen.
– Tack för rekordförsäljningen. Vi kommer bjuda på världens bästa fest. Nu tar vi paus och återkommer med andra chansen 18e december kl 18:00 för er som bommade första biljetsläppet, skriver Emmabodafestivalen.

Det var i slutet av november som Emmabodafestivalen klargjorde att de återvänder för en festival även nästa år.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Centerpartiet: ”Minst sagt svårt få ut offentliga handlingar”

Kritiska till hur kommunen hanterat beslutsärende om pendlarbidrag.

Axel Brantemo

Axel Brantemo

Kl.17:51, 11 december, 2017

Centerpartiet: ”Minst sagt svårt få ut offentliga handlingar”
Foto: arkiv/Karl-Oskar Karlsson.

Bakgrunden är det pendlingsbidrag som Emmaboda kommun delar ut till personer bokförda i kommunen som pendlar kollektivt. Centerpartiet är kritiska till själva beslutet och har nu försökt få tag beslutsärendet, som är en offentlig handling. Nu har det gått åtta dagar sedan begäran skidades in.

– Det är lite spännande om det finns något beslut överhuvudtaget. Om det inte finns ett beslut vore det väldigt intressant att veta på vems uppdrag man i så fall betalar ut pendlarbidraget, säger Johan Jonsson (C).

Det dokument över pendlarbidraget som Centerpartiet är på jakt efter ska innehålla ändamålet med bidraget, vilka som är berättigade till det och vilket som är maxbeloppet.

– Jag vet inte vad jag sa tycka. Det är konstigt om det inte finns tydliga beslut och att man inte får se det i så fall. Det är illa att man inte kan få ut en sådan handling på en vecka, säger Johan Jonsson.

Under pendingsbidragets fyra år betalas enligt Centerpartiet ut en summa på drygt en miljon kronor och Johan Jonsson är tveksam till om bidraget överhuvudtaget är lagligt. Enligt honom riskerar bidraget otillåtet gynnande av enskild.

– Som politiker har vi ingen tradition att försöka anmäla beslut på sådana grunder. Vi för den politiska diskussionen och försöker göra den tydlig. Vi kan anmäla beslutet och ska göra det om det är riktigt illa. Än så länge har vi valt att inte göra det, säger Johan Jonsson och fortsätter:

– Det står varje kommuninvånare i Emmaboda fritt att överklaga det här beslutet. Men där finns också ett bekymmer, vilket beslut ska man överklaga om det inte går att få tag på från kommunen. Den är lite knivig, säger Johan Jonsson.

Centerpartiet har nu skickat in en anmälan till revisionen i Emmaboda kommun med förhoppningen att de ska titta vidare på ärendet.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Många Emmabodabor jobbar i hemkommunen

”De flesta bor nära sin arbetsplats”.

Axel Brantemo

Axel Brantemo

Kl.15:24, 11 december, 2017

Många Emmabodabor jobbar i hemkommunen
Foto: arkiv.

66 procent av de som förvärvsarbetar i Sverige jobbar i sin hemkommun. På kommunnivå varierar andelen från 96 procent i Kiruna till 18 procent i Salem. Det visar siffror från Statistiska centralbyrån (SCB).

– Kommunerna är ytmässigt större i norra Sverige, så där är det fler som arbetar i samma kommun, säger Erika Sandow, kulturgeograf och forskare vid Umeå universitet till Nyhetsbyrån Siren.

I Emmaboda kommun är andelen högre än rikssnittet. 73 procent av Emmabodaborna jobbar i hemkommunen.

– Arbetsmarknadsregionerna är större kring storstäder och mindre i glesare områden. Det ska löna sig att pendla, så det handlar om avstånden som man kan nå inom rimlig tid. Man måste resa ganska långt för att hitta ett annat arbete i till exempel Kiruna, jämfört med i Mälardalsregionen, fortsätter hon.

Av Sveriges totalt 4,8 miljoner förvärvsarbetande är det 3,2 miljoner som bor och arbetar i samma kommun.

– Vi bor och jobbar väldigt koncentrerat i Sverige. De flesta bor nära sin arbetsplats. Ungefär en tredjedel av arbetskraften pendlar över kommungräns, säger Erika Sandow.

boarbeta-kalmar

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Aggressiv man på tåg togs för narkotikabrott

Uppträdde aggressivt.

Axel Brantemo

Axel Brantemo

Kl.15:16, 11 december, 2017

Aggressiv man på tåg togs för narkotikabrott
Foto: Casper Johansson.

Det var i lördagskväll runt nio tiden som polisen kallades till Järnvägsstationen i Emmaboda. Det efter att en man som inte hade biljett uppträtt aggressivt på tåget från Kalmar.

– När vi kommer dit ser vi att det är man som vi känner sedan tidigare. Han är aggressiv och vi bedömer att han är narkotikapåverkad. Han får därför följa med oss och lämna prov, säger Glenn Adolfsson vid polisen.

Mannen är släppt i väntan på fortsatt utredning, men är misstänkt för narkotikabrott. Mannen är i 25-årsåldern.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng