Hon har öppnat butik utanför Emmaboda: ”Har alltid varit målet”

Diana Rydell har i flera år drivit en klädbutik för längre kvinnor. Nu testar hon vingarna och expanderar företaget, genom att öppna en fysisk butik i Emmaboda.

Victor Grusell

Victor Grusell

Kl.07:06, 19 juni, 2017

Hon har öppnat butik utanför Emmaboda: ”Har alltid varit målet”
Diana Rydell. Foto: Victor Grusell

Diana Rydell har sedan 2010 drivit webbutiken Tall Vibes, en butik med kläder och skor för längre kvinnor. Diana Rydell var först i Sverige med en nischad klädbutik för kvinnor som är längre än genomsnittet och även längre än klädutbudet i andra butiker.

– Tanken med butiken är hjälpa mina medsystrar. Målet har alltid varit att starta en butik, säger Diana Rydell.

I början designade och skapade Rydell kläderna helt själv, men har sedan några år tillbaka utökat utbudet till flera olika märken och även börjat sälja skor i större storlekar. I mitten av juni öppnades dörrarna till den nyöppnade fysiska butiken, som ligger i Emmabodas industriområde. Detta gör hon parallellt med en heltidsanställning inom golvindustrin.

– Målet är att bygga upp butiken så bra att jag bara ska kunna ha butiken, men konkurrensen är stenhård i branschen, säger Rydell.

Företaget tog fart på riktigt under 2014 och Rydell samarbetar med flera andra butiker och aktörer på den nischade klädmarknaden runt om i Europa. Genom samarbete med bland annat en liknande klädbutik i Hamburg och i Zürich hoppas hon kunna nå ut till den längre publiken. Trots att marknadsföringen är svår för Rydell, har butiken gjort sig ett namn och etablerat sig på marknaden.

– Det är svårt att marknadsföra sig, det kanske bara finns en lång kvinna i varje by. Det är heller inte så uppskattat att göra reklam direkt till dem, genom att skriva privat till de som är längre. Där har sociala medier hjälpt mig väldigt mycket, utan sociala medier hade inte butiken levt idag, säger Rydell.

Rydell har tidigare arbetat på en liknande butik i London och även utbildat sig inom entreprenörskap innan arbetet med Tall Vibes. Trots att företaget gick trögt i början, har trenden vänt. Idén har alltid varit att underlätta för längre kvinnor i alla åldrar att kunna hitta kläder och skor som passar till en rimlig peng, någonting som inte alltid är så enkelt.

– Man blir ofta lurad när man beställer kläder från kataloger och nätet, även när man beställer kläder som ska vara ”long”. De är oftast anpassade till kvinnor som är 170 centimeter långa. Allting är även alltid så dyrt för oss längre också.

Butikens premiär är tänkt i slutet av juni, men har redan smygöppnat för allmänheten. Butiken är tänkt att vara öppen under hela sommaren till en början.

– Jag vill testa marknaden först och se om det finns något intresse, säger Rydell.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De har startat barnbutik i Emmaboda

De har öppnat en webbutik – med siktet att ha en fysisk i framtiden. "Det är ett mål vi har", säger Martin Henriksson, som driver Kidstore tillsammans med sambon Anna Johansson.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.17:13, 20 augusti, 2017

De har startat barnbutik i Emmaboda
Martin Henriksson och Anna Johansson har öppnat en barnbutik på nätet, med fäste i Emmaboda. Foto: Karl-Oskar Karlsson

De har redan fyra barn och ett femte är på väg. Martin Henriksson och framför allt Anna Johansson brinner för barnmode.

Sedan en månad tillbaka driver paret en webbutik, med fäste i Emmaboda, där de säljer barnkläder- och artiklar.

– Det kan vara allt från vanliga kläder med barnmotiv till filtar och sådant, säger Martin.

Sortimentet utgörs till största delen av kläder för barn från födseln och upp till åtta år.

– Men vi har även för de lite större barnen och upp till tonåren. Tanken är att vi ska utveckla och bredda sortimentet efter vad tiden går, säger han.

Till en början är Kidstore.nu enbart en webbshop. I framtiden ser dock paret gärna att man även öppnar en fysisk butik.

– Det är målet vi har, absolut är det så. I dag kan man i stort sett bara köpa kläder på Family House och i viss mån på Kupan i Emmaboda. Vi tycker att det finns ett behov av det, samtidigt som det är ett intresse vi har.

En förmån Emmabodaborna och de som bor i närheten av centralorten har, är att man kan komma och hämta sin beställning.

– Då slipper man fraktkostnaden. Men än så länge kan man inte komma hit och titta på kläder, utan man får beställa på nätet först.

Med korta leveranstider på en till två dagar hoppas de kunna bli en aktör att räkna med på marknaden.

– Vi vill ta in fler saker och bli en renodlad barnbutik med artiklar som pip-muggar och allt möjligt. En rolig grej vi har är bambu-kläder, som ska vara väldigt miljövänligt.

– Annars är det mycket Disney-tema och andra populära barnmotiv vi har på våra kläder och artiklar, säger paret.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Stort intresse när bränneriet ångade på nytt

Kyrkeby bränneri har varit ett hett besöksmål under sommaren, inte bara för lokalbefolkningen: "Vi har haft väldigt mycket folk från hela södra Sverige".

Faton Pasho

Faton Pasho

Kl.12:05, 20 augusti, 2017

2 bilder
  • Foto: Faton Pasho
    Foto: Faton Pasho
  • Foto: Samuel Karlsson
    Foto: Samuel Karlsson

Tidigare i somras kunde 24Emmaboda berätta att det återigen ska brännas brännvin på bränneriet i Kyrkeby.

Under hela sommaren har besökare från hela södra Sverige lockats till det gammalmodiga bränneriet, för att få en guidad tur.

– Det har varit ett enormt stort intresse kring bränneriet under sommaren. Det har kommit väldigt mycket folk från hela södra Sverige i princip, säger Göran Persson. 

På lördagsmorgonen var det återigen dags att starta maskineriet på Kyrkeby bränneri, när ångmaskinen sattes i rullning.

– Det är fantastiskt kul, roligt och väldigt spännande, samtidigt som det är väldigt utmanande. Remmarna till de gamla maskinerna snurra på för full, säger Göran.

Bränneriets målsättning är att det återigen ska brännas brännvin till hösten.

– Vi planerar att göra en halv sats, vilket innebär 2 000 liter brännvin ungefär. Planen är att det här ska vara ett återkommande evenemang varje år, med olika kryddningar, avslutar Göran.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

VARSLET PÅ EMMABODA GLAS

Dämpad stämning på Emmaboda Glas: ”Alla är oroliga”

Beskedet att 20-30 jobb kan försvinna på Emmaboda Glas kom inte helt oväntat, enligt personal som 24Emmaboda.se pratat med. "Hade det lite på känn".

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.12:00, 17 augusti, 2017

Dämpad stämning på Emmaboda Glas: ”Alla är oroliga”
Foto: Karl-Oskar Karlsson

På onsdagen meddelade Saint-Gobain Emmaboda Glas att en del av produktionen flyttar till Polen. Därmed kommer 20-30 jobb försvinna från orten.

– Det är givetvis jättetråkigt, men det är ett första förslag som ligger på bordet. Hur det sedan blir får vi invänta de fackliga förhandlingarna, säger vd Jari Johansson.

När kan personalen få veta om de är drabbade?
– Vår förhoppning är givetvis så fort som möjligt, men att veta exakt när alla förhandlingar är klara, kan vi inte göra. Men räkna med någon månad ungefär.

Bland personalstyrkan var stämningen dämpad på torsdagen. En anställd som 24Emmaboda.se pratat med säger att han inte är förvånad över varslet.

– Vi hade det lite på känn. Det har under en längre tid känts som att det inte bara kan rulla på utan att det skulle komma en sådan sak.

Totalt jobbar det runt 130 personer på Emmaboda Glas, varav ett 70-tal i fabriken. Det är just i produktionen uppsägningarna kommer ske.

– Det känns givetvis inte bra. Alla går runt och är oroliga för att förlora jobbet. Stämningen är inte alls bra och vi har blivit tillsagda att inte skulle uttala oss om det för att inte sprida några rykten, säger den anställde.

Hur fick ni reda på det?
– Vi fick veta det på onsdagen. Det var ganska knapphändig information.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

EXTRA

EXTRA: 30-tal jobb försvinner från Emmabda

Saint-Gobain Emmaboda Glas AB vill säkerställa maximal konkurrenskraft och i samband med det försvinner 20-30 jobb från orten.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.15:04, 16 augusti, 2017

EXTRA: 30-tal jobb försvinner från Emmabda
Foto: Saint Gobain Emmaboda Glas.

Det är produktionen av brandglas som kommer att flyttas till Polen, skriver företaget i ett pressmeddelande. Orsaken till det uppges i pressmeddelandet vara att konkurrensen på marknaden är hög och därför är en produktionseffektivisering nödvändig.

– Vi ser en ökad konkurrens på marknaden och behöver vara flexibla i denna omställning. Genom att effektivisera produktionen av brandglas med produktionen i Polen kan vi fortsätta att vara konkurrenskraftiga. Detta innebär givetvis vissa omställningar men även möjligheter. Ambitionen är att växa på den svenska och skandinaviska marknaden och vi ser att Saint-Gobain Emmaboda Glas produktion spelar en viktig roll i detta även i framtiden, säger Jari Johansson, vd på Emmaboda Glas i ett pressmeddelande.

Det är ännu oklart exakt hur många anställda som berörs och för tillfället pågår det fackliga förhandlingar.

– Det är givetvis oerhört tråkigt att delar av vår personalstyrka kommer att behöva sägas upp, våra anställda har alltid varit vår största tillgång. Vi uppskattar att ungefär 20-30 medarbetare blir berörda. Vi är i kontakt med både ett lokalt omställningsföretag samt Arbetsförmedlingen och kommer göra vårt yttersta för att omställningen ska bli så smidig som möjligt för alla inblandade, säger Jari Johansson.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Unga entreprenörer från Emmaboda klara för SM

Både Max Claesson och Oscar Madsen är uttagna till SM för sommarföretagare som anordnas av UngDrive.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.09:01, 16 augusti, 2017

Unga entreprenörer från Emmaboda klara för SM
Max Claesson är tillsammans med Oscar Madsen uttagen till SM för sommarföretagare i Gnosjö. Foto: Arkiv

Under sommaren har unga entreprenörer drillats av projektledaren Jonathan Rudman från UngDrive.

– Det har varit en väldigt lyckad sommar på flera sätt. Framförallt den personliga och individuella utvecklingen som deltagarna har haft under sommaren har varit oerhört kul att se, säger han.

Totalt har 72 av över 3 000 unga entreprenörer tagits ut till SM för sommarföretagare. Två av dem kommer från Emmaboda och heter Max Claesson och Oscar Madsen.

– Det känns jätteskoj och jag har verkligen fått blodad tand för det här med entreprenörskap, säger Max Claesson.

I sitt sommarföretag drev han först och främst en välbesökt och populär fotbollsskola Emmaboda idrottsplats. Därefter har han även startat upp sajten serieafotboll.se.

– Den är under uppbyggnad och jag hoppas kunna lansera den så fort som möjligt.

Varför just Italien och Serie A?
– Jag tittade runt lite och märkte att den inte var så välbevakad. Sedan är den tillsammans med Premier League en av mina favoritligor i Europa.

Vad kan vi förvänta oss att se på den nya sajten?
– När säsongerna drar i gång kommer det bli höjdpunkter och matchreferat.

Favoritlaget?
– Det är Napoli.

På fredag åker han och Oscar Madsen till Gnosjö för att delta under SM-helgen.

– Där är det största fokuset på hur man är som entreprenör och hur pass driven man är, framför affärsidé. Det kommer bli ett häftigt äventyr.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng