SMHI varnar: Stor risk för skogsbränder

Det torra vädret gör att risken för skogsbränder är stor i södra Sverige.

Andreas Norinder

Andreas Norinder

Kl.10:47, 22 maj, 2017

SMHI varnar: Stor risk för skogsbränder
Foto: Genre/Pixabay

De senaste dagarna har temperaturen stigit och värmen slagit till rejält i stora delar av landet. Men det vackra vårvädret har också bidragit till risker.

På söndagen utfärdade SMHI en varning för skogsbränder. Varningen gäller södra och mellersta delen av landet samt östra delen av kusten upp till Uppsala län.

Varningen innebär att det finns en stor eller mycket stor antändningsrisk och att eld lätt kan spridas i skogsmark. Därför bör människor ta till stor försiktighet vid eldning utomhus.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Många Emmabodabor jobbar i hemkommunen

”De flesta bor nära sin arbetsplats”.

Axel Brantemo

Axel Brantemo

Kl.15:24, 11 december, 2017

Många Emmabodabor jobbar i hemkommunen
Foto: arkiv.

66 procent av de som förvärvsarbetar i Sverige jobbar i sin hemkommun. På kommunnivå varierar andelen från 96 procent i Kiruna till 18 procent i Salem. Det visar siffror från Statistiska centralbyrån (SCB).

– Kommunerna är ytmässigt större i norra Sverige, så där är det fler som arbetar i samma kommun, säger Erika Sandow, kulturgeograf och forskare vid Umeå universitet till Nyhetsbyrån Siren.

I Emmaboda kommun är andelen högre än rikssnittet. 73 procent av Emmabodaborna jobbar i hemkommunen.

– Arbetsmarknadsregionerna är större kring storstäder och mindre i glesare områden. Det ska löna sig att pendla, så det handlar om avstånden som man kan nå inom rimlig tid. Man måste resa ganska långt för att hitta ett annat arbete i till exempel Kiruna, jämfört med i Mälardalsregionen, fortsätter hon.

Av Sveriges totalt 4,8 miljoner förvärvsarbetande är det 3,2 miljoner som bor och arbetar i samma kommun.

– Vi bor och jobbar väldigt koncentrerat i Sverige. De flesta bor nära sin arbetsplats. Ungefär en tredjedel av arbetskraften pendlar över kommungräns, säger Erika Sandow.

boarbeta-kalmar

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Aggressiv man på tåg togs för narkotikabrott

Uppträdde aggressivt.

Axel Brantemo

Axel Brantemo

Kl.15:16, 11 december, 2017

Aggressiv man på tåg togs för narkotikabrott
Foto: Casper Johansson.

Det var i lördagskväll runt nio tiden som polisen kallades till Järnvägsstationen i Emmaboda. Det efter att en man som inte hade biljett uppträtt aggressivt på tåget från Kalmar.

– När vi kommer dit ser vi att det är man som vi känner sedan tidigare. Han är aggressiv och vi bedömer att han är narkotikapåverkad. Han får därför följa med oss och lämna prov, säger Glenn Adolfsson vid polisen.

Mannen är släppt i väntan på fortsatt utredning, men är misstänkt för narkotikabrott. Mannen är i 25-årsåldern.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

LISTA: Så säker är skolskjutsen i din kommun

Säkerheten har höjts, men inte i hela landet. "Alltför många barn som måste korsa en trafikerad väg".

Matilda Larsson

Kl.15:06, 11 december, 2017

LISTA: Så säker är skolskjutsen i din kommun
Foto: Pixabay / Rickard Johansson.

Tusentals barn åker skolskjuts varje dag.

Enligt Skollagen är det kommunen som ansvarar för skolskjutsen vilket gör att säkerhetskraven varierar från kommun till kommun.

Under 2009 undersökte, NTF, vilka krav kommunerna ställde på sin skolskjuts.

Nu har NTF följt upp undersökningen och kan konstatera att det har blivit lite säkrare för barnen.

För den upphandlade skolskjutsen ställer 39 procent av kommunerna högre krav idag än 2009. När det gäller linjetrafiken ställer 47 procent av kommunerna högre krav.

– Det är glädjande att kommunerna ställer högre krav på framför allt linjetrafiken, men samtidigt är det oroande att det ändå hänt så lite. Fortfarande är det alltför många barn som till exempel måste korsa en trafikerad väg för att ta sig till sin hållplats eller färdas utan möjlighet att använda bälte, säger NTFs generalsekreterare Marie Nordén.

Kommunerna blev betygsatta mellan noll och tio, och trots att betygen inte säger allt om hur säker skolskjutsen är, kan det ändå ge indikationer om kommunens prioriteringar.

Enligt undersökningen har medelbetyget för upphandlad skolskjuts gått från 7,0 till 7,5 och för linjetrafiken från 2,6 till 3,2.

– Det är fortfarande generellt säkrare för barnen att åka i en upphandlad skolskjuts än med linjetrafik, kraven som ställs är högre. Men vi hittar också kommuner som får full pott, 10 i betyg, för kraven på linjetrafik så det går att ställa krav på säker skolskjuts för alla barn, avslutar Marie Norén.

Hela listan kan du se i bildspelet nedan, eller genom att klicka här.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Döms till fängelse efter kvinnomisshandel

Fängelse väntar efter misshandeln i Emmaboda.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.13:25, 11 december, 2017

Döms till fängelse efter kvinnomisshandel
Foto: Arkiv

En man i 50-årsåldern hemmavarande i Emmaboda döms till tre månaders fängelse vid Kalmar Tingsrätt efter lägenhetsbråk.
Utöver fängelse döms även mannen att betala skadestånd.

Mannen har vid upprepade tillfällen dragit målsäganden i håret och puttat henne. Kvinnan vittnar om flera blåmärken och även en avsliten hårtuss.

50-åringen är tidigare dömd för misshandel och tingsrättens bedömning är att mannen ska förbli häktad tills domen finner laga kraft.

Mannen varken erkänner eller nekar till brott.

Ola Carlsson

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

KLART: De vann upphandlingen av Krösatågen

Affären är värd cirka 160 miljoner kronor per år.

Andreas Norinder

Andreas Norinder

Kl.12:35, 11 december, 2017

KLART: De vann upphandlingen av Krösatågen
Foto: Arkiv

Det blev Tågkompaniet AB som tilldelades avtalet för Krösatågatrafiken. Upphandlingen berör Kalmar länstrafik, Blekingetrafiken, Skånetrafiken, Hallandstrafiken, Länstrafiken Kronoberg och Jönköpings länstrafik.

Avtalet för krösatågen gäller från den 9 december 2018 och i nio år framåt, med en option på ytterligare tre år. Dagens två trafikavtal gjordes om till ett gemensamt, detta för att öka attraktionskraften vid upphandlingen.

I nuläget har Krösatågen cirka tre miljoner resenärer varje år. Avtalet är värt cirka 160 miljoner kronor per år.

– Vi har arbetat med upphandlingen i flera år och är nöjda med resultatet. Trots ett ökat kvalitetsfokus så ligger avtalspriset för det kommande trafikavtalet i linje med förväntningarna, säger Karl-Johan Bodell, trafikdirektör för Kalmar Länstrafik, i ett pressmeddelande.

Under avtalstiden har aktörerna möjlighet att utöka trafiken på de sträckor där det finns en efterfrågan på ett miljövänligt alternativ.

– Fokus i kommande avtal kommer ligga på leveranskvaliteten för att utveckla trafiken så att fler och ännu mer nöjda kunder ska välja att resa med Krösatågen. För att nå målen kommer en del av ersättningen utgöras av ett incitament som baseras på utfall i kundnöjdhetsmätningar och punktligheten i leveransen, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör för Jönköpings Länstrafik.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng