Musikalen Hemstannarna lockade storpublik

Hemstannarna behåller greppet om sin publik. Eftermiddagens föreställning i Mundekulla amfiteater lockade över 200 personer.

Lennart Andersson

Kl.11:10, 20 juni, 2016

5 bilder
  • Elin Teilus och Peter Elmberg spelar ut sin kärlek både till varandra och till sin kära, kära hembygd där de trots alla svårigheter ändå vill bygga en framtid tillsammans. Foto: Lennart Andersson
    Elin Teilus och Peter Elmberg spelar ut sin kärlek både till varandra och till sin kära, kära hembygd där de trots alla svårigheter ändå vill bygga en framtid tillsammans. Foto: Lennart Andersson
  • Musikalen: Hemstannarna behåller sitt grepp om sin publik. Eftermiddagens föreställning i mundekulla amfiteater lockade över 200 personer. Foto: Lennart Andersson
    Musikalen: Hemstannarna behåller sitt grepp om sin publik. Eftermiddagens föreställning i mundekulla amfiteater lockade över 200 personer. Foto: Lennart Andersson
  • Musikalens inledningsscen är något av ett stilleben där många av aktörerna påvisar de sysslor som var så vanliga i det karga och fattiga Småland där många slet hårt för sin försörjning. Foto: Lennart Andersson
    Musikalens inledningsscen är något av ett stilleben där många av aktörerna påvisar de sysslor som var så vanliga i det karga och fattiga Småland där många slet hårt för sin försörjning. Foto: Lennart Andersson
  • Diskussionerna blir många mellan de båda bröderna som spelas av Donald Hummel och av Peter Elmberg. Den förstnämnde försöker på alla sätt argumentera för att brodern ska följa med honom på den långa resan till landet västerut. Den sistnämnde håller sin hembygd så kär, så kär och där vill han bygga en framtid tillsammans med sin nyblivna hustru som spelas av Elin Teilus. Foto: Lennart Andersson
    Diskussionerna blir många mellan de båda bröderna som spelas av Donald Hummel och av Peter Elmberg. Den förstnämnde försöker på alla sätt argumentera för att brodern ska följa med honom på den långa resan till landet västerut. Den sistnämnde håller sin hembygd så kär, så kär och där vill han bygga en framtid tillsammans med sin nyblivna hustru som spelas av Elin Teilus. Foto: Lennart Andersson
  • Många i den stora publiken tog möjligheten att njuta av några av de smultron som stack fram intill de bänkar som placerats ovanför spelplatsen som en gång i tiden utgjordes av ett gammalt grustag. Foto: Lennart Andersson
    Många i den stora publiken tog möjligheten att njuta av några av de smultron som stack fram intill de bänkar som placerats ovanför spelplatsen som en gång i tiden utgjordes av ett gammalt grustag. Foto: Lennart Andersson

Stanna kvar hemma – eller våga språnget och resa till det stora landet i väster.

Peter Elmbergs och Anne Solveigs musikal skildrar den inre kamp många, många personer genomgick om de skulle fortsätta sitt strävsamma liv hemma i Småland eller om de skulle följa den stora strömmen av utvandrare och inleda ett nytt liv borta i Amerika.

Upphovsmännen har vänt på begreppet och skildrar utvandrarämnet utifrån dem som ändå höll sin hembygd så kär, så kär att de värdesatte den högre än att de ville försätta sig i en situation där de inte visste vad som väntade dem.

Musikalens handling kretsar mycket kring två bröder som spelas av Peter Elmberg och av Donald Hummel.

Den sistnämnde när en dröm om det förlovade landet i väster där allt, precis allt, tycks vara möjligt.

I kontrast till sin brors längtan efter ett lättare liv, med bättre förutsättningar, håller Peter Elmbergs rollkaraktär hårt på sin hembygd där han känner sig trygg och trots alla vedermödor vill bygga en framtid tillsammans med sin nyblivna hustru.

Tryggheten utgörs också av att de känner en tillit till många av de människor som bor i deras hembygd.

Ensemblen på drygt tio personer levandegör både många vardagssysslor och stunder som ändå skänker guldkant i deras tillvaro.

Musikalens båda akter är beströdd med musikaliska inslag där aktörerna via sina sånginsatser uttrycker både starka känslor för sin hembygd och farhågor om de ska stanna kvar – eller om de ska visa mod och ge sig av på en resa till ett närmast okänt mål.

Fakta



Folkmusikalen Hemstannarna skrevs 1999 av Peter Elmberg och Anne Solveig.

Det första framförandet var på deras kulturcenter i Mundekulla.

Under 2015 gjordes en nyproduktion med 20 föreställningar som samlade en publik på över 3 000 personer i Småland, Blekinge och på Öland.

Hemstannarna ingår i en trilogi vid namn: Nybyggarland som drivs av Mundekulla teaterförening med intentionen att genom kultur uppmärksamma viktiga frågor i vår samtid.

Hemstannarna med sin nypremiär 2013, ger ett historiskt perspektiv kring den svenska emigrationen. Nästa del: musikalen Hitkommarna, med premiär 2017, har ett nutidsperspektiv kring dagens invandring och del tre: Nybyggarland - en framtidsvision med det bästa från olika världar, där mångfald berikar en större helhet.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Biorecension: Star Wars: The Last Jedi

Spänningen stiger när den nya Star Wars-trilogin äntligen fortsätter. Men är den så bra som det sägs? Så lyder domen av vår recensent.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.13:31, 13 december, 2017

Biorecension: Star Wars: The Last Jedi
Rey (Daisy Ridley) har lyckats ta sig till master Lukes (Mark Hamill) hemliga boendeplats, planeten Ahch-To, för att be om hjälp. Foto: Pressbild

Rey (Daisy Ridley) har lyckats ta sig till master Lukes (Mark Hamill) hemliga boendeplats, planeten Ahch-To, för att be om hjälp. The First Order har vuxit sig allt starkare och är nära att ta över hela galaxen med sina styrkor. Supreme Leader Snoke drillar sin lärjunge Kylo Ren (Adam Driver) till att på allvar bli den nya ”Vader”. Han måste dock utplåna både Ray och Luke för att kunna bli fulländad.

Prinsessan Leia, motståndsrörelsen ledare, fortsätter tappert att stå emot attackerna. De är dock hårt pressade och efter att hela flygflottan med bombplan slagits ut har motståndsrörelsen inte mycket kvar att sätta emot. Rey måste återvända med ”The Last Jedi” för att ge hopp till de allierade.

Star Wars: The Last Jedi är både regisserad och skriven av Rian Johnson (Looper). Han litar inte riktigt på sin publik, vilket är synd, och använder istället sina karaktärer till bitvis överberättande. Varje hot, riskfylld manöver, komplicerat vapen eller strategiskt beslut ska förmedlas tydligt och med en kantig dialog för att publiken inte ska känna sig utanför eller förvirrad. Jag tycker det hela blir överarbetat och rent av lite larvigt. Dessutom kryllar dialogen av humoristiska repliker som faller platt.

Däremot är filmen stundtals väldigt spännande och snyggt gjord även om vissa animerade scener inte känns helt genomarbetade – fyrkantig grafik som skär sig. Givetvis matas vi med mycket action och den är både bra och medryckande. Den långa filmen tappar tempo i mittenpartierna men takten stegras igen mot slutet. Faktum är att jag trodde filmen var slut vid tre tillfällen. The Last Jedi är som en berg-och-dalbana. Nya saker händer ständigt och flera klimax uppenbarade sig i dragkampen mellan ont och gott.

Flera gamla bekanta dyker upp även denna gången och starkast lyser Carrie Fischer som Leia. Hon omger sig hela tiden med en värme. Luke Skywalkers entré kan nästan ses som motsatsen. Vi får flera förklaringar till varför han hållit sig undan och gör som han gör. Hamilton gör ett starkt avtryck. Givetvis strösslas det med flera referenser från de tidigare filmerna på ett positivt sätt och fansen kommer att bli nöjda.

The Last Jedi är en klassisk andra-film, en upptakt till de grand finale. Låt oss hoppas att J.J. Abrams klarar av trilogiavslutningen då han återvänder i registolen i den sista (?) filmen.

Bäst: Adam Driver och Daisy Ridley – de är grymma.

Sämst: De små ugglorna och Casinosekvensen.

Betyg:

betyg filmtopp

Recensionen är skriven av våra bloggare på Filmtopp.se

Fakta



Titel: Star Wars: The Last Jedi
Regi & Manus: Rian Johnson
Med: Daisy Ridley, Adam Driver, Carrie Fischer, Mark Hamill m.fl.
Genre: Action, Sci-fi
Speltid: 2 tim 32 min
Biopremiär: 13/12

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Biljettrekord för Emmabodafestivalen: ”All time high”

Högt tryck på biljettsläpp.

Axel Brantemo

Axel Brantemo

Kl.19:20, 11 december, 2017

Biljettrekord för Emmabodafestivalen: ”All time high”
Foto: Arkivbild.

Det var den sjunde december som Emmabodafestivalen släppte de första biljetterna till nästa års festival– och det var högt tryck, trots att varken ”Emmabodafestivalen 3.0” fått någon förklaring eller har några artistbokningar offentliggjorts.

– Vi är hemskt glada över att ha nått all time high! Med ett biljettrekord i ryggen så kommer vi göra 3.0 fetare än någonsin, skriver festivalen på Facebook.

I ett inlägg på Facebook tackar Emmabodafestivalen för rekordförsäljningen.
– Tack för rekordförsäljningen. Vi kommer bjuda på världens bästa fest. Nu tar vi paus och återkommer med andra chansen 18e december kl 18:00 för er som bommade första biljetsläppet, skriver Emmabodafestivalen.

Det var i slutet av november som Emmabodafestivalen klargjorde att de återvänder för en festival även nästa år.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Biorecension: Suburbicon – ”George Clooney är tillbaka”

Läs vår recensents utlåtande om kriminalkomedin.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.22:03, 8 december, 2017

Biorecension: Suburbicon – ”George Clooney är tillbaka”
Foto: Pressbild

George Clooney är tillbaka för sjätte gången som regissör med kriminalkomedin “Suburbicon”, där han har tagit hjälp av bröderna Coen med manusförfattandet. Trots en intressant story fullspäckad med Coen-referenser och en bred rollista, med namn som Matt Damon, Julian Moore och Oscar Isaac, kommer filmen enbart att bli ihågkommen som en ”fattigmans-Fargo”.  

George Clooney har som regissör blandat och gett. Karriären började lovade med kriminalkomedin Cofessions of a Dangerous Mind 2002, skriven av den legendariske manusförfattaren Charlie Kaufman. Tre år senare följde han upp succén med det politiska dramat Good Night, and Good Luck som blev sexfaldigt Oscarsnominerad, varav den gode Clooney blev nominerad för bästa regissör. Däremot floppade filmer som Leatherheads och The Monuments Men, och många kritiker såg framför sig en ojämn karriärutveckling. Hans senaste film Suburbicon förstärker den bilden och ger nytt bränsle åt hans belackare.

“Suburbicon” utspelar sig 1959 i det vita samhället med samma namn. Trygghet och glädje väntar alla familjer som flyttar dit för att sadla om från storstadsstressen. ”Vi har till och med vår egen kör”, konstateras stolt i början av en amerikansk reklamsnutt med syfte att locka till sig bosättare. Den harmoniska idyllen ser på förhand orubbad ut, men när den afroamerikanska familjen Mayers flyttar in grannskapet väller rasismen upp till ytan likt ett vulkanutbrott. Samtidigt drabbas grannfamiljen av ett inbrott som kommer att få ödesdigra konsekvenser.

George Clooney har på senare tid blivit lite en favoritskådis hos Joel och Ethan Coen, mer kända som bröderna Coen, och har florerat i tre av deras filmer. I Suburbicon har den 56-årige skådespelaren tagit hjälp av bröderna och vapendragaren Grant Heslov i manusförfattandet. Coen-dramaturgin är uppenbar när storyn avhandlar vanliga medborgare som slår sig in på brottets bana med en – i alla fall vid första anblicken – kassaskåpssäker plan. Ett tränat Coen-öga kan dessutom hitta referenser i Suburbicon till klassiker som Blood SimpleThe Big LebowskiFargo, och Burn After Reading. Den nödigaste referensen är en stalkande Volkswagen bubbla, hämtad från brödernas första film Blood Simple från 1984, och som senare återanvändes i hyllningssyfte i The Big Lebowski.

George Clooney lyckas ingjuta en filmisk 50-tals känsla med lena och jazziga saxofonsolon, som varvas med dramatisk bombastisk musik i Hitchcock-anda. Storyn känns mångbottnad när Clooney lyfter främlingsfientlighet och otrygghet, och sänder samtidigt ut en påminnelse om att 50-talets samhällsproblem lever i högsta grad än i dag. Problemet är att han blir är för ivrig i sitt berättande och förutsägbarheten blir för stor, och filmen når tidigt sitt antiklimax. Många scener känns dessutom överflödiga och ogenomtänkta.

George Clooney-polaren Matt Damon försöker sig på en William H. Macy Fargo, men till skillnad från Macys tour de force som den patetiska och desperata billförsäljaren Jerry, är Damons porträtt stelt och mediokert. Det blir även smått ovärdigt när Oscar Isaac, som annars är en briljant skådespelare, dyker upp som gubben i lådan i ett så överdrivet tempo att en duracell-kanin hade kroknat redan efter några minuter.

Suburbicon, som nästan känns som en Coenfilm, hade mått bättre av att bröderna hade tagit över regissörrollen. Den kommer som bäst att bli ihågkommen som en ”fattigmans-Fargo”. Om ens det.

ft_betyg_2

 

Fakta



Originaltitel: Suburbicon (2017)
Regissör: George Clooney
Manus: George Clooney, Joel Coen, Ethan Coen & Grant Heslov
Genre: Thriller, drama, komedi
Med: Matt Damon, Julian Moore, Oscar Isaac m.fl.
Speltid: 1 tim 45 min

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Stråkkvartett spelar i Emmaboda

Allt från Bach till Abba.

Axel Brantemo

Axel Brantemo

Kl.06:53, 8 december, 2017

Stråkkvartett spelar i Emmaboda
Foto: Länsmusiken.

Det är nu på fredag den 8 december klockan 15.30 som Lokets allaktivitetshus i Emmaboda får besök. Evenemanget har fått namnet ”Musik som värmer med musiker ur Camerata Nordica”.

Arrangörer är Kulturen i Emmaboda, Studieförbundet Vuxenskolan och Loket Allaktivitetshus. Och det komma bjudas på musik från Bach till Abba och julens melodier.

Stråkkvarteten som uppträder består av Ulla, Annika, Geza och Marika.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

EXTRA: Här är alla vinterpratare 2017

Lyssnarna har sagt sitt – de blir årets vinterpratare.

Mia Martelleur

Kl.13:36, 7 december, 2017

EXTRA: Här är alla vinterpratare 2017
Foto: Pixabay

Under en direktsänd presskonferens i P1 på torsdagen presenterades årets vintervärdar. Åtta tidigare Sommarvärdar kommer att göra varsitt program, som sänds i P1 mellan juldagen och nyårsdagen.

Värdarna har röstats fram av Sveriges Radios lyssnare – som fått välja vilka av de tidigare sommarvärdarna som ska få ta plats igen i P1.

Här är årets vintervärdar:

Mia Skäringer Lázár – 25 december

Dagny Carlsson – 26 decemeber

William Spetz – 27 december

Tomas Sjödin – 28 december

Magda Gad – 29 december

Emil Jensen– 30 december

Olof Wretling – 31 december

Tommy Ivarsson – 1 januari

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng